-->

عاجل : الحكومة تقرر إعفاء مناذل القرى والعزب من التصالح وعدم دفع أموال للتصالح

عاجل : الحكومة تقرر  إعفاء مناذل القرى والعزب من التصالح وعدم دفع أموال للتصالح



    حالة من الحزن، والخوف والقلق الشديدة انتابت الملاين من أهالي القرى والمدن المضارين الذين قاموا بالبناء على أراضيهم الزراعية، كمناذل لهم تأهويهم، ولكنهم فوجئو بمطالب بعشرات الآلاف من الجنيهات التصالح لهم، على الرغم من أنهم قامو بالبناء  قبل قرار المنع، ويرغب الأصحاب المناذل والعقارات والأهالي والمزارعين والعمال وأهالي القرى في نوع من الرأفة بهم.
    وقال النائب مصطفى بكري،. خلال برنامج حقائق وأسرار، أن الدولة سوف تتخذ عدد من القرارات الهامة والجدية بقانون التصالح لصالح المواطن من أجل اذالة الأخطاء بقانون التصالح. 
    وأشار أن تلك الأنباء السارة جاءت بعد عدم تطبيق القرار بشكل صحيح وتسبب في حالة من القلق والحزن الشديدة بين المواطنين. 
    وقال النائب أن القانون طبق بغير فهم من قبل العاملين بالوحدات المحلية والشئون الهندسية، وهو ما تسبب في حالة من القلق والغضب الشديدة بين الأهالي والمواطنين. 
    وأكد أن رئيس الوزراء سوف يقنن الموضوع ويتم تنفيذ القانون بشكل سليم. 

    وأكدت مصادر إعلامية أن القرار سيتم إعفاء المساكن بالقري قبل فبراير ٢٠١٧، والتي وصل إليها المرافق وهي اصلا دخلت الكردون المباني بموجب قرار وزير الإسكان. 
    وأكدت المصادر أن القرار سوف يقوم بإعفاء المساكن التي بنيت بالمدن بموجب قرارات المحافظين وبموجب أن العقارات داخل الحيز العمراني وليست مخالفة قبل قرار فبراير ٢٠١٧.

    واشار انة خلال ذلك الشهر سيتم الانتهاء من كل شيئ وتعديل القانون وتقتينة بما يتناسب مع صالح المواطن وعدم الضرر بة. 

    واشارت المصادر أن موجب قرارات التصالح وصلت إلى ٨٠٠ الف قرار حتى اليوم، وذلك بعد مد قرار التصالح لمدة شهر آخر وذلك حتى يتم الانتهاء من قرارات التقنين بالقري والمدن المناذل الغير مخالفة وداخل الكردون وبنيت قبل قرار فبراير ٢٠١٧

    المحور نيوز
    @مرسلة بواسطة
    كاتب ومحرر اخبار اعمل في موقع المحور نيوز .
    1. احنا بنتكمل وبنطالب على تخفيض قيمة المتر بقانون التصالح لمن بنى على أرض زراعية قبل 2017/7/22 وتقسيط المبلغ على 5 سنوات ، لكن موضوع المبانى داخل الكردون ده لم يبنى أحد داخل الكردون - فما هذا التخبط ؟

      ردحذف
    2. والله حرام بيتى داخل كردون المبانى وفي قريه وبنيت فى عام 2015 ومع ذلك الوحده المحليه منزله اسمى في الازاله

      ردحذف
    3. انا دولة بتعمل قانون فى ٢٠٢٠ ، يطبق بأثر ( رجعي) من ٢٠١٧ ، يبقى احنا أكيد مش ( متقدمين )

      ردحذف
    4. قرارات غير مدروسة تسببت فى انفجار بركان الغضب الذى اذ لم يتم احتواءة سيكون الضربة القاضية للجميع ونتمنى ان يكون هناك عاقل يدير بمبدء الجميع ويترم مبدا العزبة المورثة

      ردحذف
    5. السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
      موضوع التصالح ده ولا فيه رحمه ولا يدعو للسلام
      دا كلو ظلم وافتراء على عباد الله وبعض اذن حضرتكم كل الكبار أصحاب القصور الفارها عملتو تصالح اتمرمتو في المجلس والهيئات الحكومية وبعدين آذى أدفع ثمن بيتى مرتين واتصالح على إيه إني بنت فى أرضى وهى ملكى مدفوع ثمنها بالكامل والزياده اللي بيني وبين الجار هي في الأصل بتعتي أنا وجارى فقط بتدخلو لية عايز تلم فلوس أوك انا معاك بس مش من دم الغلابة اللي هما أصلا دمهم خلص خذ من الكبار أصحاب الملايين اسفه اصاحب المليارات ياريت يكون في رحمة علشان يكون في بركة احزر يوم لك ويوم عليك

      ردحذف
    6. السلام عليكم
      اسمى اسماء عبد الحليم موسى من سكان منطقة مبارك ٧ مدينة الغردقة وهى منطقة سكنية تم بنائها من قبل ابو النصر على اساس انها منطقة سكنية لمحدود الدخل نحن الان بنحاسب على بناء غرفة على الروف او بناء غرفة غفير فى الطابق الارضى المتر ٣٦٠ جنيه وبيضربوه فى ٢ يعنى بنحاسب على المتر ب ٧٢٠ جنيه .
      وانا سيدة عمرى ٦٦ عام ودخلى محدود وده كثير ومش حقدر ادفعه.
      ده غير انى دفعت لمكتب المهنس الستشارى اللى عمل رفع مقاسات المخالفة ٤٠٠٠ جنبه ومفيش تفاهم فى السعر هل هذا عدل واللى امكانيته المادية محدودة يعمل ايه .
      ارجو توصيل مشكلتى للمسؤلين.
      رقم هاتفى: 01065703583

      وشكرا

      ردحذف
    7. هو قانون التصالح ده يسرا علي اي مبني بظبط يعني لو في بيت مبني من ١٩٨٧ وبعدين تم البناء باقي الادوار علي مراحل لحد ٢٠٠٩ اخر دور يسرا عليه التصالح ايضا

      ردحذف
    8. بالنسبه للناس اللي دفعت 25%وهى معافاه من قانون التصالح تسترد فلوسها ازاى..وشكرا

      ردحذف
    9. قبل متعمل قانون زى ده كنت اعمل للناس بيوت لكن الناس هى اللى عملت البيوت وانت جى تقبض عليها فلوس يسقط عانون التصالح واللى عايز يبنى بيت يبنى علشان يعيش فيه بدل ميش واخده تجاره لو واخده يعيش فيه

      ردحذف
    10. اكيد منزلين قرار بس فيه صغرات تدين المواطن بردو وده هيبان اما نروح الحي التابع لكل منطقه هنلاقى شروط غريبه للي ينطبق علي القرار ..
      اتمنى يكون صح بدوم عواقب

      ردحذف
    11. عندى رخصة ارضى ودورين ثم بنيت دورين كمان وانا فى مدينة دسوق تصدقوا طلع على تصالح 67 الف ودفعت ربعهم .المتر 220 فى مدينة دسوق واداخل المساكن ............ لو لغيتم القانون عايز فلوسى

      ردحذف
    12. نستلف من الناس علشان ندى الحكومة بدل من هى تعطي الغلابه تدبحهم اتحبسنا وتبهدلنا علشان عايزين نعيش في بيتنا و
      دفعت عشرات الآلاف من أجل الكفالة والمحامين و المهندسين والمصالحة
      حسبى الله ونعم الوكيل

      ردحذف